Pensjonskassene ønsket å informere sine medlemmer om hva livsvarig AFP innebærer, og på en lettbeint måte forklare ulike fordeler og bakdeler for valgene man kan ta i forhold til uttak. Temaet er komplekst og viktig, og budskapet måtte kommuniseres på en enkel, forståelig og visuelt engasjerende måte – på tvers av ulike pensjonskasser. Løsningen skulle fungere både på nettsider og i sosiale medier, skape forståelse, trygghet, og være gjenkjennelig i forhold til den etablerte merkevaren.
Løsning
I tett samarbeid med Straka AS og pensjonskassenes redaksjonsgruppe, bearbeidet vi manus, og laget storyboard tilpasset formatet, språk og funksjonelle scener for animasjon.
Vi utformet illustrasjoner basert på eksisterende stil etablert for pensjonskassene og videreførte type karakterdesign og visuelle virkemidler fra tidligere filmer. Musikkstil og fortellerstemme ble også videreført – for å sikre kontinuitet og gjenkjenning.
Filmen forklarer livsvarig AFP med flott grafikk, tydelige metaforer, og konkret språk. Filmen ble produsert i både stående og liggende format, og vi leverte ulike versjoner – tilpasset hver enkelt pensjonskasse med egen logoplakat og merkevare.
Resultat
Filmen gjør det lettere for medlemmene å forstå hva livsvarig AFP er, når det kan lønne seg å ta det ut – og hvilke valg som påvirker pensjonen. Med denne filmen har pensjonskassene bygget videre på et visuelt bibliotek som er tydelig, tilgjengelig og konsistent. Et verktøy som styrker veiledningen på tvers av digitale flater og er universelt utformet for å kunne benyttes av ulike pensjonskasser.