Ikoner – det enkle er ofte det beste

av Marie Farkhari
28. september, 2023

Vi er omringet av ikoner i hverdagen. Når du er på vei til jobb, leter etter et toalett, eller bestiller noe på nett vil du helt sikkert se et ikon eller to.

Hva er et ikon?

Ofte er ikoner små illustrasjoner eller tegn som er enkle og stiliserte, samtidig som de skal representere virkeligheten. Ikoner brukes som et forklarende element, både alene eller sammen med tekst. Ikoner bør ikke forveksles med symboler, som er abstraherte tegn som krever forkunnskaper for å kunne forstå.

Å bruke ikoner

Når man skal designe og bruke ikoner er det viktig å tenke på formålet til ikonene. Hva er det ikonene skal representere og hvor skal ikonene benyttes? Skal de benyttes sammen med andre ikoner, symboler eller tekst? Kanskje er det noe viktig informasjon du har lyst til å fremheve?

I tillegg til dette er det viktig å passe på hvor stiliserte ikonene er. De bør ikke inneholde for mange detaljer, men heller ikke være så enkle at man ikke forstår hva som er avbildet. Ikonene skal lette kommunikasjon og gjøre det enkelt å navigere.

Har eller ønsker virksomheten din en visuell identitet, kan disse ikonene designes med de samme visuelle egenskapene slik at ikonene samsvarer med dette. Dette kan blant annet gjøres gjennom å bruke de tilhørende identitetsfargene og den karakteristiske stilen. På denne måten skaper man en rød tråd mellom elementene på flaten samtidig som det er gjenkjennbart på tvers av flater.

 

Ikonsett til Xledger Norge

Ikonsett Tannhelselaget

Man kan ta det et skritt videre og animere disse ikonene for å skape dynamikk og gi ikonene liv og personlighet. Dersom man har lyst til å trekke oppmerksomheten til noe, som f.eks. en call-to-action-knapp, kan et animert ikon fungere bedre enn en statisk knapp eller ikon.

Hvem skulle trodd at noen enkle illustrasjoner kunne ha så stor påvirkningskraft? Kanskje det er nettopp disse små illustrasjonene du mangler for å gi nettsiden din litt personlighet og gi dine brukere lett navigasjon og kommunikasjon.

 

 

Gå til toppen